Monday, December 15, 2008

.:ChAP4:.

'aku diduga lagi...?'
Pagi itu aku bangun seperti biasa. Bersiap ala kadar dan bersedia untuk ke kelas. Semester ini merupakan semester terakhir untukku. Pelbagai onak dan duri yang terpaksa kutempuh lewat setengah tahun ini kadang kala membuatkan aku tidak betah menghadapinya. mungkin ini ujian yang Allah turunkan untukku.
“sayang, adam kat luar ni!” ayat itu kedengaran tatkala aku menjawab telefon.
“kejap-kejap, aufa tinggal nk pakai tudung je.”

Aku menyegerakan pergerakanku, tidak mahu dia ternanti-nanti. Bekas alat tulis, buku nota, purse dan hanphone segera aku masukkan dalam beg sandangku.
“Mana Lin? Dia xikut?” soal Adam sebaik sahaja aku masuk ke dalam kereta.
“oh, lupa nak cakap. Boyfriend dia datang ambil. Dia dah ada boyfriend. Baru declare.” Kataku sambil tersengih.
“Akhirnya, dia dapat juga kekasih hati.” Balas Adam pul sambil tersenyum nakal.
“kenapa senyum macam tu?” soalku pula.
“ Bukan dulu dia suka Adam ke?” balasnya dengan muka bangga yang tak dapat dilindungi lagi. Bajet hot lah ni. Aku ketawa.
“kenapa sayang gelak pula? bukan betul ke? Waktu Adam hantar sayang dulu, dia macam interested je nak kenal Adam.” Jawab lelaki itu dengan wajah yang sangat lurus.
“taklah.. dia memang macam tu. Adam kan hensem mestilah die terpikat sekali pandang.” Balasku.
“yelah… syang je yang byk kali pandang pun tak terpikat lagi.”
“Hello… xkan lah saya nk terhegeh-hegeh kat awk pulak?sy kan perempuan. Lagipun masa tu sy masih gila lagi dibuat mamat yang curang tu!!”
“ok.. ok.. Adam minta maaflah sayang. Adam gurau je.” katanya lalu tersenyum. Senyuman yang bisa membuatkan aku tidak tidur malam.
Aku membalas senyuman. Hai, bahagianya hidup ini. andai inilah lelaki yang tercipta untukku alangkah sempurnanya hidupku. Tapi aku takut untuk menaruh harapan yang tinggi. Macam-macam boleh terjadi. Selagi dia bukan menjadi milikku, selagi itu aku harus akur yang dia bukannya hak aku.
“Hei, sayang!dah sampai. Fikir apa ni?” tegurnya. Baru aku perasan. Kami sudah tiba di cafeteria Fakulti aku. malunya. Macam mana boleh tak perasan ni.
Aku terburu ingin keluar.
“sayang ni sabarlah dulu!” aku menutup kembali pintu kereta lalu tersengih kepadanya.
“Aufa ingat Adam nak cepat.”
“memang nak cepat tapi…. kasilah kiss sekali,” aku terlopong mendengar permintaan pelik Adam ni. Semakin mengada-ngada pula dia sejak2 ajak kahwin ni.
“hish… Adam ni gilo ke apo?” aku cuba menyedarkan dia. “ kiss x ada. Ni adalah. Nk?” aku menunjukkan buku limaku.
“amboi, ganasnya sayangku ini.” dia ketawa. “tapi comellah.”
“Ala.. Adam ni macam-macam lah.”
“Betullah.. cepatlah sayang Adam tunggu ni!” katanya sambil tersenyum nakal dan dalam masa yang sama menghampiri aku. biar benar Adam ni.
“Adam!!!” dia tidak peduli dengan panggilan malah pintu kereta dikunci pula. apa yang harus aku buat?
“adam, janganlah. Aufa xsuka.. Adam janganlah!” kataku. Aku xsanggup lagi memandang lelaki didepanku. Tanganku menolak tubuhnya. Air mataku sudah tak tertahan lagi
“sayang, Adam gurau jelah.” Dia memandangku pelik mungkin dengan wajahku yang sangat ketakutan.
“Aufa nak keluar. Adam nak ambil kesempatan. Benci Adam. Adam tak sayang Aufa pun. Adam nak ambil kesempatan. Lepaskan Aufa. Aufa nk keluar. Unlock pintu ni!!” balasku sambil cuba membuka pintu keretanya. Apakah erti semua ini. aku penat dilayan begini. Gurauannya membuatkan nafasku sesak. Terasa nak pitam pun ada.
“sayang…. Adam bukan ambil kesempatan. Ya Allah… Adam minta maaf. Adam bersalah. Tapi Adam bukan nak ambil kesempatan. Adam sayang Aufa.”
“Aufa takut adam buat macam tu!” kataku sambil teresak-esak.
“ok2.. Adam tak buat lagi. Adam buat bila kahwin nanti je.” katanya sambil tersengih.
Sempat lagi nak bergurau. Paha kirinya, aku cubit. Geram benar aku.
“Lagi sekali Adam mengada-ngada macam ni, aufa xnk jumpa dengan Adam lagi.” Balasku.
“Ala.. janganlah macam tu. Rindulah Adam nanti kalau tak jumpa sayang.” Katanya.
“kalau macm tu janji jgn buat lg?”
“baik dinda.”
“eee… geli la panggil dinda-dinda ni.. tak sangka Adam macam ni eh. Manja..” kataku pula. yelah dulu sebelum aku betul-betul mengenalinya, dia kelihatan sangat gentleman. Tapi rupa-rupanya jiwang jugak. Lebih dari aku pula tu.
“yelah.. jomlah. Adam dah lambat ni.” Katanya lalu menarik hidungku.
“Adam!!! Hobi baru eh?” aku menjerit kesakitan. Dia hanya tersengih. Di saat aku menggosok-gosok hidung, pintu kereta dibukakan untuk aku.
“Alala… kesian. Dah merah hidung tu!” katanya sambil ketawa.
Aku menampar bahunya. Tampar manjalah kononnya.
“Aduh…” dia sengaja mengaduh.
“ eleh.. jgn harap Aufa nk pujuk!” aku sengaja menarik muka masam lalu berjala , meninggalkannya.
“sakitlah…”
“Alamak sakit ke? Sory2… Aufa tampar perlahan je.” aku berpatah balik kerana dia masih berdiri di tepi keretanya. Rasa bersalah menyelubungi diri.
“ Kiss dulu!”
“Adam!!!!” marahku. Dia ketawa lalu menarik tanganku berjalan ke cafeteria.
Di kafateria, Adam memilih meja yang paling hujung. Nak privasilah tu. Aku tersenyum dalam hati. Memang perangainya jika bersama aku mesti nak jauh dari orang ramai. Terasa dihargai pula. bertambah2 lah senyumku dipagi-pagi hari ni.
“hah, ni tersenyum sorang2 ni pehal?” tegurannya mengejutkan aku. nasib baik tak sakit jantung.
“ala, Adam ni senyum pun tak boleh.? Kataku.
“Yelah, tak kisah pun tapi senyum awak tu lain macam je..” balasnya. dia ketawa.
“apa-apa jelah Adam ni,” balasku pula.
Roti cheese sudah terhidang di depanku. Begitu juga dengannya tapi dengan hidangan yang berbeza. Lelaki biasalah. Makan banyak. Metabolisma tinggi. Apatah lagi buah hati pengarang jantungku ini. makanannya dua kali ganda makananku. Kuat makan betul. Tapi badan tak naik pun. Body maintain je. Ttough. Bila aku tanya macam mana boleh maintain, dia cakap exercise dan pergi gym. Hmmm… menarik.
“hai.. ushar body Adam ke?” tersedak aku. macam mana dia perasan? Ya Allah… Adam ni semua dia nampak. Selama ni kalau aku korek hidung ke diam-diam, entah2 dia perasan. Ish… tapi rasanya tak pernahlah aku buat depan dia. Ok, selamat!
“Biarla nak ushar. Bukan luak pun,” balasku lalu tersengih.
“Hmmm..mesti perempuan lain pun suka ushar body Adam kan?” dia ketawa.
Aku menyepak kakinya di bawah meja. Bukan boleh mula. Mesti dia akan melalut punya.
“Aduh… sakitlah sayang,”
“padan muka. Perasan!”
“ Yang perasan nilah pakwe awak ok!” dia ketawa lagi. Gembira betul dia pagi ini. baguslah. Aku pun tumpang gembira.
“Yela-yela.” Balasku malas mahu bertekak dengannya.
*******
Petang itu aku pulang ke rumah tanpa ditemani Adam seperti selalu. khabarnya dia pulang ke kampung kerana ada hal yang perlu diuruskan. Urusan apa aku tidak pasti kerana aku tidak mahu bertanya banyak tentang itu.
“Nah, Adam ada hadiah untuk Aufa,” katanya ketika dia datang bertemu aku dua hari yang lepas.
“apa ni?” soalku pula. tiba-tiba sahaja dia memberikan aku hadiah.
“saja buat kenang-kenangan,” balasnya lalau tersenyum. Aku mengambila bungkusan kecil itu.
“Aufa buka ya?” tanyaku dan dia mengangguk.
Alangkah terkejut besar aku apabila ada sebetuk cincin yang pernah menjadi idaman aku suatu ketika dulu ada di depanku kini. Aku tergamam seketika. Dia pula tanpa berlengah terus menyarungkan cincin itu di jariku.
“Aufa, Adam punya tau…”
Ayat itu masih terngiag-ngiang di ruang mindaku. Aku melihat cincin itu di jari manisku. Alangkah bertuahnya aku jika dia menjadi milik aku. alangkah bahagianya aku andai dia menjadi yang halal untukku. Alangkah sempurnanya diri ini andai bisa menjadi isteri yang terbaik untuknya.
Aku tersenyum sendiri. Kenapalah aku asyik teringatkan dia. Lama-lama aku ketawa. Angaukah aku? cintakah aku? aku tertanya-tanya apalah yang Adam buat tatkala aku sedang memikirkan dirinya saat ini.
Adam… Aufa rindu Adam…
Tiba-tiba telefon bimbitku berbunyi. Aku segera mencapainya kerana aku tahu panggilan itu dari lelaki pujaan hatiku. Bagai tahu-tahu pula yang aku sedang memikirkan dia.
“Hello sayang…” sapaku. Dia diam…
“Aufa… Adam minta maaf…Adam terpaksa…” suaranya kedengaran sedih.
“terpaksa? Terpaksa apa? Aufa tak faham?”
“sepupu Adam yang paling rapat dengan Adam pregnant. Lelaki yang buat tu hilangkan diri. Sayang, Adam minta maaf. Adam terpaksa…”
Aku terdiam… telefonku terjatuh dari tangan. Aku diduga lagi? Adam terpaksa berkahwin dengannya. Kenapa orang-orang yang aku sayang selalu kena rampas? Kenapa??
Empangan air mataku pecah. Kalau iman ku tak kuat, ingin sahaja aku terjun dari bilikku ini. aku menangis semahu-mahunya. Panggilan Lin tidak aku hiraukan. Aku kebuntuan. Aku kecewa. Cinta yang aku semai sekali lagi putus di tengah jalan. Mama, Aufa nak ikut mama…

0 comments: